anjadanst.reismee.nl

Van Salsa naar Flamenco

Al sinds ik terug ben uit Cuba was er het plan om zo snel mogelijk proberen terug te keren naar Cuba. Ik heb nog altijd dagen waarop ik het heel erg mis, het prachtige land en de lieve mensen, maar ook zeker het intensieve dansen wat ik daar deed.

En dus ben ik na Cuba ook weer gaan dansen. Samen met Marcel hebben we een aantal salsalessen gevolgd in Nederland, we hebben zelfs samen 2 kizomba lessen gevolg in Portugal. We gaan soms naar een salsa avond en dan kijken we vooral en genieten we van de muziek. Meestal met het gevolg dat ik stuiterend op mijn stoel zit.

In Santiago de Cuba ontmoete ik een Cubaanse kok die werkte in Nederland. Hij is kok in Veldhoven bij “Paladar de oude Pastorie”. Toevallig woont mijn schoonmoeder in Veldhoven en dus hebben we daar inmiddels al een aantal keer gegeten. Elke zaterdag serveren ze een Cubaans 3-gangen menu voor het goede doel en wordt er als toetje gedanst. Op het moment dat ik dit typ zijn we zelfs van plan om er vanmiddag weer heen te gaan voor een Cubaans festival. Ik kan het restaurant aan iedereen aanraden die graag een keer Cubaans wil eten, in een prachtige binnentuin bij mooi weer, en een goed doel wil steunen én een salsadansje durft te wagen na het eten.

Daarnaast ben ik vorige week dan eindelijk, zoals ik mezelf beloofd had, Spaanse lessen gaan volgen. Toen mijn Spaanse docente ineens Spaans begon te kletsen hoorde ik mezelf weer lachend zeggen “no coprendo”, en het voelde heel even alsof ik weer terug was aan de tafel van Maria in Havana. Ik bak er nog vrij weinig van, maar hopelijk kan ik binnenkort toch wat gesprekjes voeren in het Spaans. Voor als ik terugga! Dat was altijd het plan…weer teruggaan.

Al een paar maanden geleden besloot ik om 3 weken vrij te houden, vanaf 25 augustus, morgen dus! Met het plan om te kijken of ik weer terug zou kunnen naar Cuba. Maar de omstandigheden zijn er niet naar om 3 weken weg te gaan, ook voelt het simpelweg niet goed om weer 3 weken alleen van huis te gaan. En dus besloot ik een paar weken geleden met tranen in mijn ogen om nu nĂ­et naar Cuba te gaan. Ik smste Yoania, Jonathan en Wilder, mijn Santiago familie, ik mailde mijn dansdocent Osmany, ik chatte met Martin van CubaMovesYou, en de reacties waren zo lief. Jonathan was verdrietig maar Yoania gaf aan dat we elkaar zeker weer een keer terug zouden zien. Het zijn zulke lieve mensen!!

Ik heb mijn vrije dagen inmiddels alweer gevuld met afspraken. Maar ik heb wel 1 week vrij gehouden…de komende week. En het idee kwam op om toch te gaan dansen in het buitenland, voor een weekje. Met als grote wens Flamenco leren dansen in Spanje. Ik had niet voor niets Flamenco schoenen gekregen voor kerst (ik dacht toen nog dat ik naar Spanje en Cuba zou gaan in januari), die moesten en zouden gebruikt gaan worden!

Ik zocht naar de beste locaties, ik zocht naar vluchten en elke keer kwam het erop uit dat ik of midden in de nacht zou moeten vliegen, of moest overstappen en er 17 uur over zou doen, of dat ik midden in de nacht aan zou komen en dan nog 2 uur met de bus naar de juiste locatie moest. En dus leek het er steeds meer op dat het vooral bij een wens zou moeten gaan blijven…voor een andere keer. Tot afgelopen vrijdag…

De dansschool waar ik het liefst naartoe wilde mailde mij de oplossing. “Waarom kom je niet dinsdag dansen, dan mis je 1 lesdag, en dan neem je de vlucht waarmee je maandagavond aankomt, dan overnacht je in dit hotel in Malaga, vlakbij de bus, en reis je de volgende ochtend met de bus naar ons toe?”. Ik was een beetje van mijn a propos, het was dus toch mogelijk…

En dus ga ik naar Spanje komende week! Ik moest ineens binnen een paar uur beslissen en alles boeken. Maar ik ga! Ik heb geboekt! En ik vind het wederom best wel weer spannend om in mijn eentje te gaan reizen, ook al is het maar voor een kleine week. Hopelijk kan ik in die week de basis leren van deze prachtige dans, de Flamenco!

Maandag vlieg ik eind van de middag naar Malaga waar ik een nacht verblijf. Dinsdagochtend neem ik de bus naar Grenada waar ik van dinsdag t/m vrijdag de Flamenco ga leren dansen bij de bijzondere dansschool “Carmen de las Cuevas”! Studenten mogen van s'ochtens vroeg tot s'avonds gebruik maken van de danszalen en er is een terras met fantastisch uitzicht (als de foto's kloppen).

De dansschool is letterlijk in een grot gebouwd. Ik overnacht in een van de studentenhuizen van de school. Pas nadat ik had geboekt kwam ik erachter in wat voor een mooie wijk de school en het studentenhuis ligt: "AlbayzĂ­n". Een wijk vol Arabische invloeden met vele smalle straatjes en pleintjes en witgekalkte huizen, Ă©n het bijzondere paleis Alhambra. Vrijdag reis ik met de bus terug naar Malaga waar ik nog 1 nacht zal verblijven en zaterdag de 30e weer terugvlieg.

En dus verschijnt er vast en zeker ook na die reis weer een blogje over mijn ervaringen, voor iedereen die zelf ooit een dansreis zou willen maken, of voor iedereen die gewoon graag mijn ervaringen wil lezen!

Op naar avontuur! Olé!

Saludos y beso

Anja

Reacties

Reacties

Tresan

Over een paar uur vlieg je alweer terug naar ons kikkerlandje. Ik kijk uit naar je verhalen!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!